maandag 16 april 2007

Fase 2: Conceptontwikkeling

Conceptontwikkeling

Inleiding conceptontwikkeling

In dit verslag zullen we ingaan op bepaalde concepten en uitleggen waarom wij juist voor deze concepten hebben gekozen. Dit zijn actuele en belangrijke trends van nu, denk aan de iPod. Wij zullen hierbij uitleggen waarom dit een goed concept is en ook hoe dit samenhangt met de trendpyramide.
Ook zullen wij belangrijke concepten van vroeger aan de kaart brengen. Denk alleen al aan de mobiele telefoons. Toen die er voor het eerst kwamen voor de consumenten was het een regelrechte hit. Dit concept is erg belangrijk geweest, want bijna iedereen op de wereld heeft nu een mobiele telefoon bij de hand.
Als laatst zal ieder van ons een belangrijke conceptontwikkelaar aan bod brengen. Conceptontwikkelaars zijn namelijk het brein achter de trends en/of producten. Meestal zijn de grote conceptontwikkelaars grote bedrijven. Denk hierbij aan Philips of Endemol.
Door middel van argumenten hebben we geprobeerd duidelijk te maken waarom we deze keuzes hebben gemaakt. Over het algemeen was het wel moeilijk om niet dezelfde concepten te kiezen, maar wij denken dat het al met al toch prima gelukt is om de diversiteit in het verslag te houden.


Belangrijke concepten


Ipod

De Ipod of MP3 spelers zijn microtrends die onder de jeugd van tegenwoordig niet meer weg te denken is. Er kunnen vaak honderden muzieknummers op waardoor je jezelf onderweg ergens naartoe nooit meer hoeft te vervelen.


Mona boordevol

Mona Boordevol bestaat uit een reeks producten gemaakt van de lekkerste zuivel met het meeste fruit. Mona Boordevol is er in fruityoghurt, ijs, hangop, kwark en Smoothie. Doordat Mona de naam Boordevol gebruikt linken zij hun naam aan alle producten door bijvoorbeeld de slogan “Boordevol Lekkere dingen”. Mona slaat erg aan omdat het gezond is en lekker. Tegenwoordig zijn mensen bezig met gezonder eten en als het dan ook nog lekker is, is dat mooi meegenomen.


Axe

Ik heb gekozen voor het concept van het deodorantmerk AXE. AXE heeft een goed concept bedacht. Hun concept is namelijk: ‘Spray more, Get more’. Ik denk dat iedereen de reclame wel kent. Een man spuit zich vol met deodorant van AXE en er komen duizenden vrouwen op hem afrennen. Dus ze willen eigenlijk zeggen dat hoe meer je spuit van AXE, hoe aantrekkelijker de vrouwen je vinden. Ik vind dit een erg grappig concept en ik denk dat het vooral de mannen erg aanspreekt. Die zouden natuurlijk graag willen dat er zoveel vrouwen op hun afkomen, en als ze dat kunnen bereiken door AXE te gebruiken is het helemaal goed. Het is aantrekkelijk voor de mannen, en ik denk dat de mannen er ook stiekem in geloven. Ik vind het concept van AXE erg goed, en vooral erg grappig voor de mannen.


OV- chipkaart

Een ander concept wat nu erg belangrijk is, is de OV- chipkaart. In regio Rotterdam wordt er veel reclame voor gemaakt en er wordt veel informatie gegeven aan de mensen. Dit moet namelijk het nieuwe vervoerspasje worden dus het is erg belangrijk dat de mensen goed weten wat het inhoud.
De slogan van de OV-chipkaart: ‘Het leven wordt steeds gemakkelijker’. Dit kunt u zien op hun website: http://www.ov-chipkaart.nl/
Ze hebben een erg goed concept, namelijk veel frisse reclameborden om het voor de jongeren aantrekkelijk te maken. De OV-chipkaart is dus een microtrend van nu en het zal uiteindelijk nog veel groter worden. Want dit is pas het begin.


Playstation

Microtrend: Playstation (spelcomputer)
Maxitrend: behoefte aan vermaak
Megatrend: individualisering
Verhaaltje: de Playstation is maar een klein voorbeeld van individualisering. Er zijn altijd al mensen geweest waar de interesse meer lag op het individueel spelen van spelletje. Door de komst van de Playstation is die behoefte van mensen vervult, mensen kunnen een Playstation kopen, thuis neerzetten en er mee spelen zonder invloed van derden. Het is spelcomputer dat veel gamers of gebruikers van de Playstation onafhankelijk maakt. En zo ook individueel.


Laptop

Microtrend: laptop
Maxitrend: behoefte aan mobiliteit
Megatrend: individualisering
Verhaaltje: de laptop is een perfecte aanvulling geweest op de personal computer. De laptop heeft tegenwoordig alle functies die een personal computer ook heeft, inclusief internet. Door deze ontwikkeling is het voor veel mensen mogelijk tijd te besparen door op een laptop te werken tijdens het reizen bijvoorbeeld. Zo heeft de laptop tegenwoordig de plaats van de krant en boek overgenomen van reizigers.
Met een laptop ben je mobiel en kun je werken waar je maar wilt en wanneer je maar wilt. Dus de laptop heeft ook gezorgd voor een stukje individualisering.


Kite surfen

Kitesurfen is helemaal in nu. Het is een stoere sport. Het is een combinatie tussen surfen en vliegeren. Veel jongeren houden er van om op het strand te zijn en willen niet meer alleen liggen op het strand maar ze willen echt iets doen waardoor ze opvallen tussen de grote menigte. Kitesurfen is hiervoor de uitkomst. Het is goed voor je lichaam en geest. Het zorgt er ook voor dat je opvalt waardoor je aandacht krijgt.


Digitale fotocamera

De digitale fotocamera is tegenwoordig niet meer weg te denken. Alle foto’s zijn nu digitaal en kan je op de computer opslaan, waardoor je geen dure fotorolletjes meer hoeft te kopen. Je kunt allemaal verschillende memoriekaarten er voor kopen zodat je zeker niet meer met het probleem zit dat je fotorolletje vol is of dat je geheugenkaart vol is.


Belangrijk concepten uit het verleden

Mobiele telefoon

Een belangrijk concept uit het verleden vind ik de mobiele telefoon. Dankzij de mobiele telefoon is de mogelijkheid gecreëerd om te allen tijde contact te hebben met wie je maar wilt waar je ook bent. Vroeger zat je gebonden aan de huistelefoon en kon je pas bellen als je thuis was. De mobiele telefoon wordt ook steeds uitgebreider vanwege het feit dat je er nu foto’s mee kan maken, ermee op internet kan en je er geluidsopnames mee kan maken. Tegenwoordig worden telefoons zelfs gebruikt om misdrijven op te lossen. Als dat geen goed concept is!


Flippo’s

Een belangrijk concept wat in het verleden speelde waren de Flippo’s. De doelgroep hiervan waren natuurlijke Kinderen. Dit was een erg populair concept. Iedereen op school was aan het flipperen met elkaar en tegen elkaar. Je kon er ook mee ruilen, en de zeldzame flippo’s verkijgen. Dit alles speelde dus een grote rol. Want iedereen wilden de ‘beste’ flippo’s. Een erg goed concept. De flippo’s werkten samen met Lays chips. In de pakken chips zaten de flippo’s, zo verdienden zij er ook lekker aan mee. Een erg belangrijk concept dus en dus ook een leuke microtrend voor de jeugd.


Jojo

Microtrend: jojo
Maxitrend: behoefte om ergens bij te horen
Megatrend: socialisering
Verhaaltje: vroeger was er uit het niets de trend van de jojo’s. Iedereen moest en zou een jojo hebben. De jojo was een trend onder kinderen, omdat na korte tijd alle basisschool kinderen in het bezit waren van een jojo. Dus het viel op wanneer er iemand geen jojo had, niet het idee dat je er niet bij hoorde zonder jojo, maar het was duidelijk prettig om er een te hebben. Door de jojo kwamen er kinderen bij elkaar met dezelfde interesse en hobby en konden zo samen spelen. Daarom is socialisering een juiste benoeming voor de megatrend.


Cd’s

CD’s, omdat tegenwoordig er niet meer zonder een CD kan. In de computerwereld en de muziekwereld word hier gebruik van gemaakt. Iedereen gebruikt het en niemand kan meer zonder de CD. Je kan er digitale informatie op branden waardoor je deze informatie daarna op elke computer kunt bekijken. Ook kun je overal CD’s kopen in supermarkten, muziekwinkels en elektronicazaken. De CD word dus ontzettend veel gebruikt en heeft ondzettend goedkope productiekosten waardoor het een heel goedkoop product is.


Conceptontwikkelaars


Endemol producties

Endemol Nederland is een bedrijf waar creativiteit, productie en kennis van de markt hand in hand gaan.

Ze ontwikkelen succesvolle, hoogwaardige producties met een krachtige merkwaarde. Versterkt door hun crossmediale filosofie. Ze opereren in een industrie die aan grote veranderingen onderhevig is.
Endemol Nederland is afzender van een groot aantal succesvolle programma's en maken deel uit van de Endemol-groep, één van 's werelds grootste producenten, met vestigingen in meer dan twintig landen. Endemol bezit dan ook een catalogus van zo’n 900 programma formats en een actief creatief netwerk dat alle continenten beslaat. De bedragen die Endemol Producties vraagt is voor mij onbekend maar er gaat heel veel geld om in de showbusiness. Hiermee hebben ze een uitzonderlijke positie in zowel de televisiemarkt als in andere multimediale platforms waar content van essentieel belang is.


Unilever

Ik heb gekozen voor de conceptontwikkelaar genaamd Unilever. Unilever is een erg belangrijk merk/bedrijf. Het is het moederbedrijf van alle producten en levensmiddelen op de markt, als het om voedsel gaat. Unilever is ook een erg belangrijke conceptontwikkelaar. Ze verzinnen steeds weer nieuwe producten en microtrends. Ze willen vitaliteit toevoegen aan het leven. Ze voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. Dit is ook hun slagzin: ‘Je goed voelen, er goed uitzien en meer uit het leven halen’.
Hun werk is dus erg belangrijk voor de samenleving, want ze spelen een erg grote rol bij de consumenten.


Sony

Conceptontwikkelaar: Sony
Werk: Sony is specialist op allerlei soorten technologische gebieden
Concept: Playstation
Verhaaltje: ik heb Sony als conceptontwikkelaar gekozen omdat zoals eerder genoemd Sony specialist is op verschillende soorten technologische gebieden.
Van mobiele telefoons tot de Playstation spelcomputer aan toe.
Door de jaren heen heeft Sony bewezen een betrouwbaar bedrijf te zijn met goede concepten op verschillende gebieden. Sony is een geduchte concurrent voor bedrijven als Philips, Nokia en Canon. Dit omdat Sony televisies produceert, telefoons en zelfs digitale camera’s. Dat komt mede doordat Sony goed kwaliteit aflevert voor een goede prijs, de prijskwaliteit verhouding is goed. Sony producten zijn overal te koop en voor Sony producten wordt er ook nog steeds veel reclame gemaakt ondanks dat iedereen weet wie of wat Sony is. Voor bijvoorbeeld de Playstation portable wordt veel reclame gemaakt.


Philips

Philips Research is een van de grootste particuliere onderzoeksorganisaties ter wereld en ontwikkelt technologieën die het leven verbeteren.
Philips Research, dat werd opgericht in Eindhoven in 1914, is één van de grootste particuliere onderzoeksorganisaties ter wereld. De organisatie heeft vestigingen in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, China en India. Philips Research heeft in totaal circa 2.100 medewerkers in dienst.
Met de vindingen van Philips Research worden doorbraken bereikt in hoe mensen technologieën ervaren. Onderzoek is steeds meer gericht op de strategische activiteiten van Philips: gezondheidszorg, lifestyle en technologie. In onze visie van ambient intelligence zullen apparaten in huis steeds meer uit het zicht verdwijnen. Hun plaats zal ingenomen worden door een netwerk van systemen die op de achtergrond de gewenste functionaliteit bieden.
Wetenschappers afkomstig uit een breed scala disciplines - van elektrotechniek en natuurkunde tot scheikunde, wiskunde, mechanica, informatietechnologie en software - werken nauw samen, waardoor zij invloed op elkaar uitoefenen en elkaars visie verbreden. Zo halen zij voordeel uit synergie en kruisbestuiving van ideeën.


Bronnenlijst

- Internet (www.google.nl)
- Hoofdstuk 1, Het begrip 'concept' uit: Een hazewind op gympen. Conceptontwikkeling in de reclame, Goos Geursen. Eerste druk, zesde oplage, Houten, 1998.
- www.endemol.nl
- http://www.unilever.nl/
- http://www.sony.nl/
- www.philips.nl


2 foute concepten

Coca Cola Vanille

Coca Cola Vanille is een grote flop geworden op de markt. Coca Cola kwam met ene nieuw concept, genaamd Coca Cola met een smaak van een beetje vanille. Het concept is gelanceerd geweest, maar het product zelf is nooit echt van de grond gekomen.
Wij denken dat het product nooit echt van de grond is gekomen omdat niemand er ooit echt bekend mee is geworden. Er was weinig reclame voor Coca Cola Vanille en de reclame die er voor was heeft nooit aangeslagen bij de consument. Dus dat Coca Cola Vanille een grote flop is geweest heeft waarschijnlijk al te maken met de lancering.


Mini Disc

De mini disc om muziek mee te luisteren. Volgens ons is dit ook een fout concept. Omdat in de tijd dat de mini disc op de markt kwam het apparaat eigenlijk overbodig was. Het zat tussen de natijd van de walkman en in de voortijd van de Discman. Dus de mini disc was op dat moment overbodig.
Dat is niet de schuld van het concept, maar van wanneer dit concept op de markt is gebracht. Wanneer het snel als opvolger van de walkman op de markt was gebracht zou het misschien nog een succes geweest kunnen zijn. Maar de mini disc kon zich niet weren tegen de toen opkomende trend van de discman.

Conclusie conceptontwikkeling:

Bij conceptontwikkeling komt dus veel bij kijken. Je moet goed ingaan op de trends die belangrijk zijn en zo moet je op nieuwe ideeën komen. Je moet dus goed bedenken wat voor producten nodig zijn. Soms zullen concepten zo populair worden dat ze ook in de toekomst nog verder ontwikkeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de mobiele telefoon. ‘Vroeger’ kon je er alleen nog mee bellen, tegenwoordig kan je er muziek op luisteren en zelfs internetten. Dus er gaat veel vooraf voordat een product echt aanslaat. Het kan alleen een goed product worden als er een goed concept achter ligt. Conceptontwikkeling is dus erg belangrijk!

Geen opmerkingen: