maandag 16 april 2007

Fase 3: Conceptlancering

Inleiding conceptlancering

In fase 3 van ons verslag zullen we het gaan hebben over conceptlancering. In dit verslag zullen we per persoon een concept aan de kaart brengen en uitleggen waarom wij juist voor dat concept hebben gekozen.
Dus wij hebben allemaal een bepaald concept gekozen en het doel daarvan was een voorbeeld geven van goede conceptlancering.
Zo word er in dit verslag uitleg gegeven over flippo’s, dancing on ice, Philips en de Playstation portable van Sony. Dus met dit verslag hopen we duidelijkheid te geven over wat wij vinden over conceptlancering en wat onze mening is over bepaalde conceptlanceringen. Ook hebben we voorgaand aan goede conceptlanceringen twee voorbeelden genoemd van slechte conceptlancering. Zo is dus ook te zien in welke richting van conceptlancering wij denken en een conceptlancering wel succesvol kan zijn of juist niet.
Ondanks de opsommingen hebben we wel geprobeerd het verslag leesbaar, overzichtelijk en divers te houden.
Dat is naar ons idee prima gelukt.


Conceptlancering

Wat is een conceptlancering?

Conceptlancering is het op de markt brengen van een nieuwe dienst of een nieuw product doormiddel van voldoende promotie. Als je als bedrijf een nieuw product hebt bedacht wil je deze natuurlijk zo goed mogelijk op de markt brengen zodat er winst gemaakt kan worden. De consument moet op de hoogte gebracht worden van het nieuwe product, dit doe je doormiddel van promotie. Er wordt onderzocht waar de consument behoefte aan heeft en daar wordt slim op ingespeeld. Voordat het concept gelanceerd wordt kijkt men eerst wat de beste manier is om dit te doen. Hier komt het concept lanceringplan bij kijken. In het concept lanceringplan komt te staan wat de missie van de organisatie is, het doel, de doelstellingen, de strategie en de communicatiemiddelen die men gaat gebruiken om de consument te bereiken.

2 slechte concept lanceringplannen

Slechte conceptlancering: Talpa

Een voorbeeld van een slechte conceptlancering is de tv-zender Talpa van John de Mol. Het is een slechte conceptlancering omdat de zender niet goed overkwam op het tv-publiek. De kijkcijfers van de zender vielen erg tegen. Dit komt onder andere door de slechte communicatie met de kijkers. Veel mensen waren niet op de hoogte van de komst van een nieuwe tv-zender. Bovendien vielen de meeste programma’s ook niet in de smaak bij de kijkers. Dit komt onder andere door de vaste programma’s die de mensen kijken op andere zenders. Veel bekende presentatoren van goed bekeken programma’s stapten over van een andere zender naar Talpa. Zoals Humberto Tan die van de NOS naar Talpa ging voor een ander sportprogramma. Veel kijkers waarderen dit niet, omdat hij ‘het gezicht’ de ‘de stem’ van NOS Sport was. De kijkcijfers van de zender steeg enorm toen de nieuwe televisieserie ‘Lotte’ werd geïntroduceerd. Bij de zender zelf is er ook een voorbeeld van een slechte conceptlancering. Als voorbeeld kan ik het programma NSE noemen. NSE staat voor Nieuws, Sport en Entertainment. Dit programma werd zo slecht bekeken dat het binnen een paar maanden van de buis werd gehaald. Het concept van deze programma was dus blijkbaar niet zo goed als men dacht.

Bronnen:

www.rtl4.nl
www.wikipedia.orgwww.now-wow.nl
www.trendslator.nlRTL NieuwsNOS Journaal


Slechte conceptlancering: The beertender

De BeerTender is een uitvinding van Heineken in samenwerking met het elektronicabedrijf Krups. Aanvankelijk werkte Heineken samen met Philips aan de ontwikkeling van het apparaat, maar dit bedrijf stapte nog voor de introductie van de thuistap uit het project. Na de breuk ging Heineken in zee met Krups.
Het thuis tapapparaat maakt het mogelijk thuis een biertje te tappen. De beertender is een kleine tap die gevuld moet worden met kleine 4-literfustjes.

De beertender werd aanvankelijk geleverd met een knop in plaats van een tap. Dit zorgde ervoor dat het echte tapgevoel dat de beertender hoorde te leveren totaal niet tot zijn recht kwam. Tevens waren de biervaten slecht tot niet leverbaar ondanks dat er grote vraag naar was ten tijde van het EK voetbal. Hierdoor is de beertender nooit een echt succes geworden.




Bron: William van Vessen Leraar Hogeschool INHOLLAND


Goede conceptlancering

megatrend = Individualisering
maxitrend = Personificatie
microtrend = TV Programma’s

Dancing on Ice

Dancing On Ice is een goed voorbeeld van een lancering die spraakmakend goed verloopt. Vooral omdat het programma in verschillende landen al een hit was en men zag wat voor spectaculaire dingen er daar op het ijs uitgehaald werden, maakte dat de spanning nog groter voor wat ons te wachten stond. Ik denk dat ze het effect van “Dancing on Ice” daarmee erg vergroot hebben. Ze hebben de spanning erg opgevoerd. Ik denk dat de maxitrend bij dit onderwerp het gevoel is dat mensen willen hebben dat ze ‘HET’ ook kunnen. Dus een gevoel van personificatie. De mensen thuis zien de sterren geweldig schaatsen terwijl ze er in het begin niks van bakte. Dit geeft de mensen thuis hoop (aspiratie) om hetzelfde of andere doel(en) ook te verwezenlijken.


Now&Wow R’dam

microtrend = Now&Wow Rotterdam
maxitrend = Behoefte aan exclusieve feesten
megatrend = Socialisering

Een voorbeeld van een goede conceptlancering is het openen van discotheek Now&Wow uit Rotterdam. De discotheek is uitstekend in de smaak gevallen bij de Rotterdamse jongeren. Elke week zijn de exclusieve feesten van Ted Langenbach bomvol al vanaf het allereerste feest (MTC) in een oud pakhuis (St. Jobsveem) aan de Lloydstraat in 1999. Op 1 januari 2004 moesten ze stoppen met het geven van feesten in het St. Jobsveem vanwege vergunningen die niet meer verlengd werden. In het voorjaar van 2004 werd het eerste feest gegeven in het Graansilo aan de Maashaven. Dit feest was het begin van een groot succes van Now&Wow op de nieuwe locatie. Tot nu toe loopt het storm vanwege de exclusieve feesten die een combinatie zijn van kunst, mode en muziek. Ook is Now&Wow een trendsetter op het gebied van evenementen. Zij zijn begonnen met exclusieve concepten die ook steeds meer worden overgenomen door andere organisaties. Het concept pastte uitstekend bij de trend van het moment toen, namelijk exclusieve feesten die net iets anders waren dan alle normale feesten. De doelgroep wilden naar leuke, verassende feesten gaan en niet naar de standaard feestjes zoals altijd.


Spelcomputer
Wii

microtrend = Spelcomputer Wii
maxitrend = Beweging
megatrend = Technologisering

Een voorbeeld van een goede conceptlancering is de nieuwe spelcomputer van Nintendo: de Wii. Het is een spelcomputer waar je niet meer op de bank zit maar je bent in je woonkamer aan het staan en aan het bewegen, omdat je moet tennissen, golfen, bowlen, zwaartvechten. Je bestuurt bij bijvoorbeeld met tennis het poppetjes door echt een tennis slag te maken, waardoor je niet meer dagen stil zit op de bank, maar sportief aan het bewegen bent waardoor de mensen gezond bezig zijn.

Ze hebben reclame gemaakt op televisie, in magazines, persconferenties, enz. Ze hebben zich gericht op het revolutionaire besturings systeem. Want op het gebiet van grafix zijn de andere spelcomputers (Playstation 3 en X-box 360) veel beter.

Deze spelcomputer is nu al 3 maanden op de Nederlandse markt en is nu nogsteeds uitverkocht, je kan hem nu reserveren en dan krijg je hem pas over 1 maand.


PSP

microtrend = playstation
maxitrend = ontspanning
megatrend = technologiesering

Een goed voorbeeld van goede conceptlancering is de lancering van de PSP. De PSP nog maar net op de markt gebracht en is te vergelijken met een Game Boy, Nintendo DS en andere spelcomputers. Maar in dit geval is de PSP uniek met meerdere verschillende functies. Sony heeft met de PSP een brede doelgroep en die doelgroep hebben ze ook weten te bereiken door middel van reclame op tv, reclame op de radio en zelfs reclame in het voorprogramma van bioscoopfilms. Om de lancering succesvol te laten verlopen en om de PSP aantrekkelijk te maken heeft Sony ook tegelijk nieuwe spellen uitgebracht. Deze spellen promoten de PSP omdat deze alleen te gebruiken zijn op de PSP. Mensen willen dus de nieuwste spelletjes spelen en daarvoor is een PSP nodig. Dat is een manier waarop Sony de PSP promoot.
Zo is iedereen bekend geworden met de PSP die tegenwoordig op elke hoek van de straat te vinden is.


Conclusie conceptlancering

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van goede en slechte conceptlancering.
En dat is alleen maar goed omdat mensen zo innovatief blijven en proberen nieuwe goede concepten op de markt te brengen. Het zal misschien negen van de tien keer uitlopen op een flop maar door ondernemersgezindheid, creativiteit en innovatief denken van mensen zullen er altijd goede concepten op de markt blijven komen. De concepten die wij genoemd hebben zijn ook echt van onze tijd en zijn concepten waar wij achter staan qua keuze.Wij vinden dat het concept zelf heel belangrijk is maar ook zeker de manier waarop het concept wordt gelanceerd. Conceptlancering is onze ogen dus ook heel belangrijk.

Geen opmerkingen: